Rollende wieldoppen, roltrapfoutjes en meer avonturen down under

4 april 2016 - Balgowlah, Australië

Wauw en zo is er ongemerkt alweer een maand voorbij gegaan, het gaat zo ongelofelijk vlug, al denk ik dat het voor sommige van jullie wel anders lijkt? Om van een maand alles te gaan vertellen is wel echt een beetje moeilijk. Ik moet dan ook wel heel diep nadenken, want natuurlijk kan ik ook niet alles onthouden hihi.

Nou om te beginnen gaat het echt heel goed met me :) Ik vermaak me elke dag wel dus dat vervelen komt eigenlijk bijna niet meer voor! Ik merk dat ik hier echt zo relaxed ben, natuurlijk haast ik hier ook wel eens. Op tijd komen is en blijft soms lastig, want ik wil vaak zoveel mogelijk doen. Dus als ik dan nog even een wasje ophang (ja pap, klinkt vast herkenbaar) dan moet ik soms wel eens rennen naar school om die jongens op te pikken. Vriendinnen van mij hebben mij zo al wel eens gespot en die lachen zich kapot natuurlijk! Natuurlijk lachen ook Australiërs me uit. Als ik bijvoorbeeld uit haast de verkeerde roltrap op wandel, links is omhoog rechts naar beneden. In Nederland is dat andersom, wanneer je dan heel veel haast hebt doe je het opeens weer fout. Zo stond ik te proberen omhoog te komen totdat ik iemand op die roltrap naar beneden zag komen en besefte dat dit dus de verkeerde was. De mevrouw in kwestie kon haar lach met moeite inhouden, super logisch!!

Het doet me vooral heel goed dat ik heel veel in beweging ben, ik wandel denk ik standaard een kilometer of 5 op een dag. Toch mis ik mijn fiets wel hoor, ik kan hier een fiets gebruiken maaaar ten eerste zijn de wegen hier niet zo lekker vlak als in Nederland. 1 keer dacht ik echt dat ik achteruit zou rollen zo steil was de helling. Daarnaast moet je ook een helm dragen, wanneer je dit niet doet riskeer je een boete van 300 dollar, daar moet ik anderhalve week voor werken..

Verder is het zo genieten om dicht bij het strand te zitten, ik zie de zee praktisch elke dag. Ook als het niet zo'n mooi weer is (ja dat bestaat hier ook) is het erg fijn om over het strand te lopen of te surfen ja zelfs om te zwemmen. Dus jaaa Australië doet me nog steeds heel goed :)

De klok is hier achteruit gegaan. Dit betekent dat het nu nog maar 8 uur verschil is tussen hier en Nederland. Bij jullie wordt het nu lekkerder weer en hier wordt het alleen maar slechter. Het heeft al een aantal dagen heel veel geregend. Het fijne is dat het wel echt warm blijft en het ook zomaar kan gebeuren dat de zon opeens keihard gaat schijnen op zo'n dag! Wat wel jammer is is dat het om 6 uur al donker wordt en echt pikkedonker, niet zoals in Nederland. Dat is dan wel weer bevorderlijk voor mijn nachtrust (papa en mama blij).

Ik heb 5 surflessen gehad en nu ben ik het met die vriendinnen hier gewoon zelf aan het doen. Zij hadden van een privé instructeur les gehad en hij heeft dat aangeraden, hoe meer je het zelf doet hoe beter je het leert. We surfen nu ongeveer 2 keer in de week, ik krijg er alleen last van mijn rug van dus ik moet heel voorzichtig zijn, super balen!! Ik kan het surfboard van het gezin hier gebruiken, dat is een hardboard dit betekent dat je wanneer je gewasht wordt door een golf je heel goed op moet passen. Ik leerde het eerst op een softboard en die komt al hard aan, een hardboard helemaal. Het board wat ik nu gebruik is ook een stuk kleiner dus het is echt lastig om de balans te vinden en niet of voor of achterover te vallen. Het gaat nog steeds wel heel goed en ik heb zelfs een wetsuit gekocht, een lange zodat ik die ook in Europa kan gebruiken waar de zee kouder is.

Nou en Jule zou Jule niet zijn als ze niet een sukkelactie heeft meegemaakt. Ik ging afgelopen weekend surfen met mijn horloge om (die had ik van huisgenoten gekregen, heeeeel lief). Ik dacht namelijk het is handig om te weten hoe laat het is. Toen kwam er opeens een hele grote golf waardoor de vin van mijn surfboard mijn pols schampte en zo mijn horloge eraf rukte... De zee is erg groot en wild dus dag horloge. Ik heb nog nooit zo hard gebaald en ik ga sowieso dezelfde zoeken hier want het had wel heel veel speciale waarde natuurlijk!! Oja en nooit meer surfen met een horloge om.

Verder ben ik naar een technofeestje geweest hier samen met een Nederlands meisje; Sacha en een Australische vriendin van haar. Het was echt heeeeel gaaf het was midden tussen de kantoorgebouwen, dus een hele aparte locatie. Het grappigste was dat de meeste mensen die ik daar sprak niet eens wisten wat techno was terwijl heel Nederland daar helemaal gek van is. Australië loopt soms echt een beetje achter. Ze gebruiken hier ook geen whatsapp, ze smsen of ze gebruiken facebook messenger. Maar de mensen die ik sprak die vonden het zo gaaf, dat was echt erg leuk om te zien en mennnn wat had ik zo'n feestje gemist! Het jammere is dat festivals hier niet gesubsidieerd worden waardoor kaartjes echt achterlijk duur zijn. Dus voor het volgende feestje moet ik maar vast gaan sparen.

Ik ben in deze maand twee keer naar the Northern beaches geweest dit is noordelijker dan waar ik zit en ongeveer een uur met de bus. Het is heel grappig want daar zijn bijna geen toeristen terwijl het hier elk weekend helemaal vol stroomt met toeristen. Als je daar in een cafetaria een kipburger staat te bestellen wordt je dus dan ook aangestaard door kinderen die echt denken dat je van mars komt ofzo met die gekke taal die Nederlands heet. Ik ben met Ellen naar de lighthouse in Palm Beach geweest waar weer een prachtig uitzicht was, gelukkig was het bewolkt want anders was het best een zware klim geweest! Voor de kenners, hier wordt Home and away opgenomen. Ik ken het niet maar het blijkt een soort van onderweg naar morgen te zijn.

Daarna zijn we naar Newport geweest, daar woont Sacha in een 'studentenhuis' met 4 australische jongens. We zijn daar nu 2 weekenden geweest en dat was zo leuk!! Eindelijk weer eens met jongens chillen, dat ben ik erg gewend van Nederland maar hier werkt dat niet zo makkelijk. Mannen hier zijn vaak uit op een ding en dat is geen vriendschap, deze mannen vonden het gewoon heel gezellig om nog meer Dutchies te ontmoeten!! We hebben gebeerpongt of zoiets, uit eindelijk was het geloof ik met prosecco bij gebrek aan bier, maar op een echte pinpongtafel!! Het was sowieso ook gewoon heel fijn om even ergens anders te zijn in het weekend. Het zag er daar ook weer anders uit al is het maar een uur verderop, ik vond het iets Indonesisch hebben!

Ook Pasen heb ik hier gevierd, wel anders dan in Nederland. Ik heb voor het eerst van mijn leven geen paaseieren gezocht. Ik heb wel een paasei gekregen van de buurman, super lief!! En ik heb een paasbrunch gehad met Ellen en 2 Nederlandse meiden die ik spontaan had uitgenodigd. We hadden zelfs hagelslag en pindakaas dus toch een beetje Nederlands!! Verder had ik eigenlijk helemaal niet door dat het Pasen was, dat zal er wel bij horen

Even denken of er nog grappige dingen zijn gebeurd, ojaaa ik leer steeds meer met kakkerlakken omgaan. Laatst stond ik op het balkon van een kroeg hier en toen kroop er opeens iets over mijn buik naar beneden dat was dus een kakkerlak!! Ik begon meteen raar te doen en rond te springen waardoor iedereen natuurlijk heel veel lol had maaaaar sindsdien als er een kakkerlak loopt dan maak ik even 3 grote sprongen en dan pak ik de spuitbus en spuit ik hem dood. Wel zielig eigenlijk maar ze zijn echt vies bahhh!! Oh oh.... nu ik dit schrijf zit er dus eentje op mijn muur, probleempje is dat ik hem nu kwijt ben en no way dat ik ga slapen met dat beest levend in mijn kamer....

Toen we afgelopen weekend naar het strand in Avalon reden in Sacha's auto gilde ze opeens pak m!! Nou dat was dus de wieldop die over de weg rolde, dat kan gewoon allemaal hier haha. Uiteindelijk is die veilig in de achterbak terecht gekomen. Het was sowieso al lachen gieren brullen dat weekend want ik ben op de heenreis de zak chips vergeten in de bus ja ik ja die verslaafd is aan chips. Dit kwam omdat ik mijn nagels aan het lakken was, in de bus ja!! En aangezien de wegen hier niet zo denderend zijn kostte dat zoveel aandacht dat uiteindelijk iemand heel blij is geweest met een dichte zak chips. Terwijl wij later die avond al Sacha's huisgenoten onterecht aan het beschuldigen waren van het stelen van de chips.

Het gaat echt goed met de jongens, ze zijn al heel erg gewend aan mij en nadat ze met Pasen 6 dagen weg waren geweest zeiden ze toen ik vroeg wat ze het meest gemist hadden: 'Jou!'. Nou dan smelt je wel een beetje :). Ze kijken af en toe hun ogen uit met wat ik aantrek, ik had laatst lippenstift op en toen werden ze helemaal verlegen. Oh en Tijs, de jongste die zij laatst dat hij het toch wel gek vond dat ik soms een blote buik had. Verder wil Bart kapster worden vertelde hij laatst nadat hij al 2 keer vlechtjes in mijn haar had gemaakt, maar het was wel lastiger met van dat stro haar als ik heb (ja dat krijg je van zwemmen in de zee). En over een maand gaan we verhuizen. Ze hebben een huis gekocht en dat wilde ze al een jaar of 3 dus een groot feest!! Ik help natuurlijk een beetje mee met dozen inpakken en straks poetsen als we uit dit huis weg moeten. Wel leuk om mee te maken, waarschijnlijk ook wel een beetje stressen straks maar dat hoort erbij.

Mijn Engels wordt steeds een beetje beter, ik merk wel dat ik er soms erg onzeker over ben. Als een van de ouders van kinderen dan hele verhalen tegen mij beginnen en ik telkens maar wat zeg je moet zeggen voel ik me soms wel dom. Alleen dat platte accent is gewoon soms echt lastig. Mijn woordenschat wordt gelukkig steeds groter en ik ben minder bang om fouten te maken, iedereen hier vind het namelijk al helemaal cool dat je meer dan 1 taal spreekt, want de meeste Australiërs kunnen alleen Engels.

Oke ik heb de kakkerlak gespot, hij vliegt van muur naar muur en ik ga daar even een einde aan maken...

(Nu mogen jullie zelf inbeelden hoe ik de kakkerlak aan het vangen ben, ter informatie ik heb een handdoek op mijn hoofd en een wit gezichtsmasker op mijn gezicht....)

Operatie geslaagd, ik blijf het zielig vinden!!

Ik blijf het wel heel fijn vinden dat ik iedereen in Nederland toch via whatsapp, skype, snapchat enz enz een beetje kan blijven volgen al ben ik steeds vaker helemaal niet met mijn telefoon bezig hier, omdat ik gewoon andere dingen aan het doen ben.

Ik ben vast van alles vergeten te vertellen maar de blog is weer veel te lang. Veel plezier met lezen maar weer en als jullie vragen of zoiets hebben vraag maar raak!! Dan kan ik daar de volgende blog antwoord op geven misschien :) Oh en als jullie dingen die ik schrijf vervelend, raar, irritant of weet ik veel vinden zeg het ook dan zal ik daar de volgende keer rekening mee houden!!

1. GerryGeeris:
    5 april 2016
    Die reactie van mij is dus van papa omdat hij mijn ipad gebruikt had om jouw blog te lezen.....maar dat had je gezien de inhoud misschien al wel begrepen , ik ga komend weekend weer een heuse brief posten als reactie Xmama
  2. Elsienrob:
    10 april 2016
    geniet geniet geniet dikke kussen xxxref
  3. Ellen Koppens:
    15 april 2016
    Wat ben je toch een schatje. Groetjes Antoon en Ellen
  4. Rianne Klerkx:
    15 april 2016
    Wat heb je het goed voor elkaar daar! Geniet er intens van en vul al ervaringen iedere dag aan. Dikke kus en lieve groetjes Jan en Rianne
  5. Saskia Jansen:
    19 april 2016
    Ha Jule,
    Leuk om jouw belevenissen 'down under' te mogen lezen.
    Gelukkig maak je, naast de kakkerlak ervaringen (brrr...), heel veel leuks/liefs en grappigs mee... geniet daarvan!
    Lieve groet van Rik & Nouche, Thijs en Saskia
  6. Anita en Bert:
    16 mei 2016
    Hallo Jule,
    Leuk om te lezen dat je het zo naar de zin hebt en nieuwe ervaringen opdoet! We wensen je nog een heel fijne tijd. Geniet er maar van! Lieve groeten van Anita en Bert