De eerste week is voorbij gevlogen!!

1 februari 2016 - Balgowlah, Australië

Ik ben nu officieel een week hier in Manly. En wat is die week snel gegaan zeg. Ik was er al voor gewaarschuwd, want je ziet zoveel verschillende dingen en je leert zoveel mensen kennen. Deze week heb ik een beetje gekampeerd in het huis van mijn au pair gezin, dit kwam omdat Sam er deze week nog was. Ik sliep dus op de studeerkamer en mijn koffer stond op haar kamer. Zij was langzaam aan haar spullen aan het inpakken. Dit zorgde voor een hele grote chaos van allerlei kleren en spullen op haar kamer. Ja pap en mam jullie kunnen je daar vast wel wat bij voorstellen gezien de toestand van mijn kamer in Gestel nu hihi. Ik heb uiteindelijk toch best nog wel last gehad van die jetlag, ik was erg moe en had hoofdpijn, ik heb daar niet aan toegegeven, want dan went je lichaam het snelste aan de nieuwe omstandigheden en dat hielp.

Maandag ben ik met Marc en Irma allemaal dingen gaan regelen zoals een telefoonkaart en een bankrekening. Tussendoor zijn we ook nog even gaan lunchen in een dimsum restaurant omdat een van de kinderen van vrienden van hen jarig was. Ze hebben hier in Australië hele grote malls en die zijn verschrikkelijk, ze zijn mega groot en het is echt puur gericht op consumeren. Naast winkels staan er dus ook allerlei standjes en kraampjes, zelfs kappers midden in de mall. Ik moet nog erg wennen aan dat mensen hier links rijden want ze lopen dus ook links en de roltrappen zijn ook omgewisseld. Zelfs de sloten op wc's zijn de andere kant op dus dat is echt gek, ik moet daar nu allemaal nog veel over na denken om botsingen te voorkomen vooral (dus maar goed dat ik geen rijbewijs heb want die botsingen zijn iets heftiger). Verder moet ik echt nog even leren om beleefd te praten hihi, Australiërs kunnen erg binnesmonds praten en ik als echte brabander zeg dan What?! de eerste keer dat ik dat deed was in de bank en die meneer kijk mij zwaar beledigd aan. Irma vertelde me toen dat dat dus onbeleefd is en ik beter sorry of excuse me kan gebruiken. Het is alleen erg moeilijk om dat what eruit te krijgen haha. Maandag avond was er een demonstratie van de thermomix, nou om jullie een kleine indruk te geven dat is een apparaat waar je echt alles maar dan ook alles mee kan maken. Van ijs tot verse curry's tot dipjes en smoothies écht alles!! En het is ook heeeeeel erg simpel. Er zit een schermpje op en er zit een chip in waar de recepten op staan dus het scherm zegt precies wat je erin moet doen ook qua gewicht er zit dus ook een weegschaal in. Ik weet nog niet zo heel goed wat ik ervan vind want ik vind koken natuurlijk super leuk. Het is wel heel erg makkelijk en het scheelt heel veel tijd en ik kan natuurlijk ook zelf dingen bedenken die ik erin kan maken. Oja voor de geïnteresseerden zo'n apparaat kost iets van 1000 euro dus je moet er wel even voor sparen. Het was wel erg gezellig, een soort tupperware partyy met wijn enzo, ik word hier helemaal tot huisvrouw klaargestoomd haha.

Dinsdag was het Australian day, dit is een soort koningsdag mensen droegen ook allemaal de Australische vlag en die kleuren wel een stuk minder dan koningsdag in Nederland. Ik ging met Sam mee en we wisten niet zo goed wat we gingen doen want er was echt heeel veel keus natuurlijk. Uiteindelijk heb ik contact gehad met Danjella, een collega van Hello Fresh die nu ook in Sydney is. We zijn toen met de Ferry naar Sydney Center gegaan samen met nog een andere Belgische au pair, waardoor ik de Oprah House en de Harbour Bridge heel goed kon bekijken. Ik stond dus ook als een heuse toerist lekker foto’s te maken op de punt van de Ferry. Het was echt een hele warme dag en zeker in de stad. Dus na een beetje rondgelopen te hebben, want we wisten niet waar we heen moesten natuurlijk, zijn we geeindigd in een parkje waar een podium stond, in The Rocks welke band het was geen idee maar het was echt een heel relaxed sfeertje. Deed me denken aan festival mundial, het enige wat mistte was bier want dat was veeeeelte duur. We zijn toen nog lekker Sushi gaan eten dat is hier echt heel goedkoop je betaald 3 dollar voor een sushirol dat vult echt super erg en 3 dollar is dus echt minder dan 1 euro ongeveer echt all you can eat doen ze hier niet volgensmij. Om 9 uur was er vuurwerk bij de Harbour Bridge, ik wilde daar niet perse naartoe maar het was zoooooo gaaf. Echt een half uur alleen maar vuurwerk ik heb filmpjes die zet ik er ook op. Ik heb nog nooit zo veel mooi vuurwerk gezien. ’s Avonds wilde ik mee gaan stappen, maar iedereen moet zich hier altijd legitimeren en mijn kopie van mijn paspoort goldt niet. Toen ben ik naar huis gegaan terwijl mijn telefoon bijna leeg was en ik de weg echt niet wist. Ik heb er uiteindelijk ongeveer 3 uur over gedaan om thuis te komen haha. Ik heb wel mijn eerste australische mates gemaakt en ik vergeet nooit meer om mijn telefoon genoeg op te laden. Het was weer een leuke Jule actie haha.

Woensdag ben ik met Sam en de jongens gaan skateboarden gewoon over de boulevard van Manly beach dus ook met lekker veel heuvels. Ik heb ook een poging gedaan maar ik vond het echt te eng haha dus ik kwam niet zo goed vooruit. Gelukkig heb ik nog een half jaar dan kan ik lekker oefenen hier wie weet wordt ik nog wel een pro. We zijn ook nog met ze naar de speeltuin geweest en ik ben met de jongste van de tweeling in de bieb geweest waar ik lekker heb zitten voorlezen, écht leuk! Uiteindelijk heb ik ’s avonds mijn eerste maaltijd met de Thermomix gemaakt dat was echt goed gelukt gelukkig! ’s Avonds ben ik nog met Sam gaan wandelen, ik wilde eigenlijk hardlopen maar met al die heuvels is dat nog wel n beetje lastig denk ik. Maar het is hier zooooooo mooi en er zijn zoveel mooie huizen en plekjes. Ik kan gewoon niet uitleggen hoe mooi het hier is iedereen moet gewoon een keer hierheen als je de kans krijgt!

Donderdag heb ik echt een dag met Sam meegelopen om te kijken hoe ze het allemaal aanpakt. De kinderen dragen hier uniformen naar school echt heel schattig om te zien haha. We zijn ook nog gaan shoppen, want ze hebben hier echt heeeeeel veel leuke kleren en ook niet eens zo duur. ’s Avonds zijn we naar een optreden van Sons of the east geweest. Ze hebben in het voorprogramma gestaan van Mumford and Sons en ze komen uit Manly, het was echt suuuuuuperdruk maar wel cool want normaal moet je gewoon betalen voor dit soort dingen. Dit was weer samen met een belgische au pair en ook nog een duitse, Nina met haar ga ik surflessen nemen!!!

Vrijdag ben ik lekker naar het strand geweest op de fiets!! Hij had gelukkig goede remmen want die heuvels hier zijn niet te zuinig. Ik heb niet in de zee gezwommen want dat durf ik nog niet zo heel goed maar er is een ocean pool. Een zwembad met zeewater erin wat dus ook super lekker is en daar is geen stroming. Op een gegeven moment sloeg het weer om, dat gebeurd hier echt heeel vaak binnen een paar minuten kan het helemaal anders zijn. Dus ik ben in de stromende regen naar huis gefiets/gelopen want de berg op is echt echt echt niet te doen haha. ’s Avonds ben ik met Sam weer op stap geweest nadat we met zijn allen naar de 4 pines zijn geweest dit is een brouwerij waar je ook kan eten dus dat was super lekker en gezellig. Het stappen is wel heel leuk maar suuuuperduur want een biertje, wel een halve liter, is 10 dollar. Ik wist helemaal niet wat ik elke keer moest bestellen dus ik denk dat ik wel 3 verschilende heb geprobeerd hahaha.

Zaterdag heb ik met Sam samen het feest van de tweeling voorbereid we hebben allemaal hapjes gemaakt dat hadden we vrijdag ook al voor een groot deel gedaan. Gaat wel heel makkelijk met de thermomix!! Uiteindelijk was het wel echt heel leuk, ik was een beetje huiverig om alllll die mensen te ontmoeten maar het was echt prima en heel gezellig. Er was een reptielenvrouw waardoor ik een krokodil heb geaaid en een Python! om mijn nek heb gehad (zie de foto’s). Als ik vantevoren wist dat het een python was had ik het niet gedurfd. ’s Avonds ben ik weer op stap gegaan in Sydney dus ik moest eerst een uur met de bus, met de mensen met wie ik dinsdag ook was. De Australiers dansen allemaal heel grappig en overdreven dus wij hebben onze ogen uitgekeken.

Vandaag kon ik officieel in mijn kamer dus ik heb al een groot deel van mijn koffer naar de kast verplaatst en Sam een beetje geholpen met opruimen. Gisteren hagelde het opeens super hard en de hagelstenen waren ook echt gigantisch. Vandaag is het echt prachtig weer zoooooo mooi!! Ik ben dus ook maar weer naar het strand geweest en ik heb heeeel goed gekeken naar hoe alle surfers surfden want dat wil ik natuurlijk ook leren!! Toen heb ik ’s avonds lekker pizza gegeten en nu ga ik voor de eerste nacht in mijn nieuwe kamertje slapen. Vanaf morgen begint mijn werk echt en ik heb er heeeeeel veel zin in!!! :D

1. Anja Rossingh:
    1 februari 2016
    Heerlijk om te lezen Jule! Succes met je eerste echte werkweek!
    X Anja
  2. GerryGeeris:
    1 februari 2016
    lieve schat, wat leuk weer om te lezen , maar een verslag van elke dag van de afgelopen week ga je vast niet volhouden een half jaar lang , maar je enthousiasme spat eraf en wat betreft die nacht dat je 3 uur de weg kwijt was.....gelukkig dat we dat niet hebben geweten.!!!!....je had al ooit een symbolisch kompas kado gekregen op je verjaardag ...( een voorgevoel.?).....of zit die niet in je koffer ?..maar goed dat je al die "beschermengeltjes" hebt meegekregen van iedereen......xmama
  3. Ellen Koppens:
    2 februari 2016
    He Jule, je bent gewoon een avonturier. Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Ziet er niet slecht uit daar. Heerlijk. x Ellen
  4. Crocodile Dundee:
    15 februari 2016
    Hey lieve nicht.
    Neen dit is niet de acteur, ook geen Valentijn uit de buurt van Manly, maar gewoon die rare snuiter uit Poppel. Ik moest óók even lezen natuurlijk. Ik begon achter te lopen volgens de harde kern. Sinds jij de alinea's (witregel) ontdekt hebt, wordt het alleen maar leuker .

Wordt er dan morgen nog echt serieus gewerkt? Slapen, eten, shoppen, BBQ, folklore en surfen .... ik wil ook zo'n baantje. Geeft nu al te denken papa / mama! Eerst studente, nu au-pair .... a hard life. Die gaat nog helemaal voor de aussies. Moet ik jullie al bij Robert ten Brink opgeven voor de komende jaren?

Ik kijk uit naar de volgende. En bedenk: een brabo zegt gewoon 'houdoe, wè of wablief' en niks geen sorry of excuse me. Houdoe!!